Wat is Happy Brick?

Welkom in de creatieve wereld van Happy Brick!

Een unieke ervaring waarbij kinderen zich kunnen uiten, zowel met als zonder woorden. Happy Brick biedt een creatieve benadering om normen, waarden en lastige onderwerpen bespreekbaar te maken.

Bouwen, visualiseren en verbinden

Bij Happy Brick gaat het om veel meer dan alleen het bouwen met LEGO-stenen. Het geeft een mogelijkheid waarmee kinderen hun eigen verhalen kunnen creëren, ideeën kunnen visualiseren en betekenisvolle gesprekken kunnen voeren. Door middel van deze unieke aanpak kunnen kinderen zich op een speelse en creatieve manier uiten, hun gedachten delen en elkaar inspireren.

Happy brick-kaarten voor docenten op de basisschool

Voor docenten op de basisschool biedt Happy Brick een waardevol hulpmiddel om de klasomgeving te verrijken en belangrijke onderwerpen aan te pakken.

Ieder kind bouwt met LEGO® een eigen robot, op basis van een Happy Brick-vraag. Deze vraag sluiten aan bij de SLO-kerndoelen 34 en 35, met thema’s zoals: opkomen voor jezelf, relaties, pesten en kritisch denken.

Het stelt docenten in staat om normen en waarden op een visuele en betekenisvolle manier bespreekbaar te maken. Bovendien biedt Happy Brick een veilige ruimte waarin kinderen hun gedachten en gevoelens kunnen uiten, zonder dat ze zich beperkt voelen door taalbarrières. Dit draagt bij aan dat leerlingen in jouw klas zich gehoord en gezien voelen.

Happy brick-kaarten voor begeleiders

Deze interventietool ondersteunt begeleiders zoals Interne begeleiders, (Ambulant) begeleiders, Coaches, Verzorgenden, Trainers, Sociaal werkers en Groepsleiders bij het faciliteren van objectieve zelfreflectie bij kinderen.

Het moedigt hen aan om oplossingsgericht te denken en biedt een aanknopingspunt voor gesprekken over hoe deze inzichten kunnen worden omgezet in innerlijke kracht of middelen. Daarnaast kan het instrument worden ingezet om de gevoelens en gedachten van het kind visueel te vertalen naar de volwassene, zoals een ouder, verzorger of leerkracht. De Happy Brick-kaarten zijn ontworpen om sociaal-emotionele uitdagingen bespreekbaar te maken, met als uitgangspunt dat individuen zelf het beste weten wat ze voelen en ervaren.

Thema’s visueel maken

 

Door middel van de creaties kunnen kinderen hun gedachten en gevoelens delen zonder het gevoel te hebben dat er een “juist” of “fout” antwoord is. Dit stimuleert respect, begrip en empathie binnen de klasgemeenschap.


De Happy Brick-kaarten zijn een effectief hulpmiddel om gesprekken te stimuleren en thema’s visueel te maken, zowel in groepssessies als in individuele gesprekken. Deze kaarten kunnen worden ingezet bij diverse onderwerpen, zoals pesten, vriendschap, verdriet en samenwerken.

Happy Brick – Bouw Bruggen en inspireer