In september 2020 ben ik (Bart Wortel) begonnen aan de master Healthy Ageing van de Hanzehogeschool. Een reis met als doel iets te willen betekenen voor mijn zoon Boris. Boris was tijdens groep 7 & 8 gediagnosticeerd met ADHD en had moeite om aansluiting te vinden wat een impact had op zijn sociale en emotionele vaardigheden.
Twee jaar lang ben ik samen met een team van experts (basisschool docent, ouders, pedagoog en een kinderpsycholoog) op zoek gegaan naar mogelijkheden om uiteindelijk uit te komen bij het ontwikkelen van een handzame tool met een positieve impact voor het basisonderwijs. Tijdens de reis hebben we gebrainstormd en in de praktijk ideeën uitgeprobeerd om de tool meer handen en voeten te geven. Dit droeg bij aan onze eerste versie van het prototype van Happy Brick.
In 2020 heeft het MIND platform met een aantal andere organisaties zoals De Hersenstichting, UNICEF Nederland, Nederlandse jongeren en het Trimbos-instituut een oproep gedaan aan de politiek in Den Haag (Mind, 2020). In deze samenwerking deden ze een oproep omdat volgens hen de corona maatregelen onvoldoende rekening houden met het mentale welbevinden van de jeugd in Nederland. Ze overhandigden een manifest aan de overheid waarin de politiek werd opgeroepen om tot een preventieakkoord te komen op het gebied van mentale gezondheid. In dit manifest wordt gepleit voor aandacht voor de sociale en emotionele vaardigheden in het onderwijs en wordt opgeroepen tot samenwerken en bij te dragen aan een open samenleving met minder prestatiedruk (Namens de Alliantie voor een Mentaal Gezonde Generatie, 2021).
Het landelijk manifest is in te zien via deze link.
Vanuit deze signalen is er een sociale interventie gestart om vanuit de praktijk te onderzoeken hoe kinderen op de basisschool geholpen worden in hun sociale en emotionele vaardigheden.
Het inzetten van een droomvraag (Shazer & Dolan 2009) is een belangrijk uitgangspunt geworden van ons prototype. Door de droomvraagkaart leggen wij de basis van onze interventie.
De kinderen gaan actief aan de slag met de kaarten en bouwen met LEGO een zelfverzonnen robot als metafoor voor een specifiek maatschappelijke thema. Dit alles draagt eraan bij dat kinderen gehoord en gezien worden binnen de klas en zich kunnen uiten en mogen groeien in zelfvertrouwen. Met Happy Brick dragen we bij aan het ontwikkelen van sociale en emotionele vaardigheden in het onderwijs, aan het samenwerken en aan een open samenleving met minder prestatiedruk.
Na een aantal praktische testen met mensen die actief kinderen begeleiden werd deze creatieve interventie als zeer behulpzaam ervaren. Het beeldend maken hielp enorm bij het faciliteren van objectieve zelfreflectie bij kinderen.
Ben je benieuwd of zou je hulp willen krijgen neem dan contact op dan kunnen we kijken hoe we de Happy Brick-kaarten kunnen inzetten.
©2023